De trage maar gestage opkomst van online tv-kijken

Een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau Telecompaper beschrijft de langdurige trend van een langzame maar aanhoudende daling van het aantal traditionele kabeltelevisieaansluitingen. Afgelopen kwartaal was de daling 0.2% en de daling houdt al 9 kwartalen aan. De groei van digitale tv-aansluitingen compenseert de daling niet.

Toch kijkt nog de meerderheid van de televisiekijkers via kabel, namelijk 57.6%. DSL, dat via de koperlijn gaat, volgt met 19% en 15% is aangesloten via glasvezel.

Telecompaper maakte eveneens een aantal voorspellingen betreft het aantal tv-aansluitingen tot en met het jaar 2021. De afname van het aantal kabelaansluitingen zal 0.1% per jaar zijn. Het aantal tv-kijkers, ongeacht aansluiting, zal afnemen met 1.1% per jaar. Voor telecomaanbieders zal de omzet gemiddeld licht blijven stijgen tot en met 2019 en daarna afnemen.

Het gevolg is dat telecomaanbieders omzet verliezen. Ziggo, bijvoorbeeld, verloor 2% ondanks het verhogen van de abonnementsprijzen.

Inspelen op de trend gebeurt echter ook steeds vaker. T-Mobile lanceerde in juni vorig jaar de online televisiedienst KNIPPR. Met deze dienst is het voor consumenten mogelijk geworden een eigen samenstelling van zenders te creëren naast een basispakket. Consumenten lijken er klaar voor te zijn. Onderzoeksbureau GfK vroeg 1300 mensen naar hun gebruik van betaalde online tv-diensten zoals Netflix of RTL XL. Hieruit volgde dat 49% van de ondervraagden dat wel eens gedaan heeft. Jongeren van tussen de 18 en 34 doen dit meer dan ouderen van 55+ met gemiddeld 3 uur en 40 minuten per dag voor de eersten en 40 minuten per dag voor de tweeden. GfK concludeert dat het normaal geworden is om te betalen voor online tv. Tegelijkertijd blijft volgens GfK traditioneel tv-kijken wel aantrekkelijk omdat het volledig passief is en ontspannend kan werken na een dag vol activiteiten en werk.

bron: Telecompaper, internettelefonietv.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *